2009

Gending: Wervelingen

Het tweede project van Gending waarbij componisten en musici nauw samenwerkten. Ensemble Gending speelt nieuwe muziek voor de traditionele gamelan en staat onder leiding van Jurrien Sligter. Wervelingen was een vooral een initiatief van Klaus Kuiper en Hans van Zijp.

Wervelingen (Whirl) is the second project of Ensemble Gending (conductor: Jurrien Sligter) in which composers and musicians worked closely together. It was initiated by Klaus Kuiper en Hans van Zijp. Ensemble Gending plays new music for the traditional Javanese gamelan.

 

 

2006

Gending: Vuurdoop

Binnen Gending ontwikkelde ik projecten voor kinderen. Dit project was met verteller Dick Rompas. Het werd gepresenteerd in het Utrechts festival voor kinderen: de Vuurdoop.

In Gending I developed children projects. This project was in collaboration with narrator Dick Rompas. It was presented in the festival for children de Vuurdoop

Gending: gamelan stukken voor kinderen

Dit zijn stukken voor gamelan speciaal voor kinderen/beginners. Opdracht van Ensemble Gending.

These are pieces for gamelan designed for children/beginners.

 

Gending: Javaanse tournee.

Concerten in Jakarta, Surakarta (Solo) en Yogyakarta. Deze concerten hadden plaats kort na de grote aardbeving vlakbij Yogya. Hoogtepunt was een concert midden in het getroffen gebied samen met een groep dansers.

These concerts took place just after the huge earthquake that shook the region around Yogya. The culmination of this tour was a concert in the middle of the affected area in collaboration with a group of dancers.

 

 

 

2005

Gending: Zijde, Staal & Brons.

Eerste project van Gending waarbij de musici ook de componisten waren. Initiatief van Klaus Kuiper en Hans van Zijp.

First project of Gending in which the musicians were also the composers. In collaboration with Haytham Safia, ud; Xu Fengxia, voice and zheng; Caglayan Yildiz, guitar, electronics.

foto's: Anna van Kooij.

click to enlarge

 

 

 

Ignis est Invisibilis voor Ensemble Kantika o.l.v. Kristin Hoefener.

Dit werd uitgevoerd in o.a. Chevilly-Larue en Parijs. Het stuk wordt gezongen door Kinga Cserjesi, Emanuelle Thomas en Kristin Hoefener. Alle teksten komen uit de Carmina Burana en zijn tot een nieuwe tekstcompositie samengevoegd. Het stuk gaat over drie vrouwen die zingen over hun betoverende (of eerder beheksende) liefde. Voorbeeld dienden de drie heksen die een belangrijke voorspellende rol hebben in Hamlet van Shakespeare. Kantika is gespecialiseerd in vocale muziek uit Middeleeuwen en Renaissance.

Ignis est Invisibilis is written for the vocal ensemble Kantika, direction: Kristin Hoefener. The texts are extracts from the famous medieval Carmina Burana. Model were the three witches from Shakespeare's Hamlet. The three women sing from their bewitching love.

 

 

2004

Cem: Klankspeeltuin;Doelen, Rotterdam

Van 1998 tot 2006 was ik binnen het Centrum voor Elektronische Muziek, samen met Dyane Donck verantwoordelijk voor het ontwikkelen van activiteiten voor kinderen en elektronische muziek (KinderKomponeerWerkplaats) . Eén van deze activiteiten was de Klankspeeltuin, die anno 2011 nog steeds succesvol draait in het Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam. In die periode draaide de KST twee keer per jaar in de Ysbreker en gingen we op reis naar Rotterdam (Doelen), Arhus (Denemarken) en Boedapest (Hongarije).

From 1998 till 2006 Dyane Donck and me developed activities offering the means of electronic music to children (KaKaWee). One of these projects was the Soundplaygarden. This constitutes of 5 installations especially designed for children.

 

 

 

Cem: Klankspeeltuin; Boedapest

   

   

   

 

Gending: Antara benua dan benua.

Dit is mijn tweede stuk voor Ensemble Gending, maar nu voor het hele ensemble.

This piece is my second one for the ensemble. The title means: ‘In between two worlds’ which is the name given to our instruments. The piece is the second in a row in which I research the contrast of movement to stillness. In both parts I use a long stretched melody (balungan). The single notes of this melody are ornamented. In the first part each note is the basis for a short solo of an instrument or group of instruments. The note of the balungan determines the atmosphere of the solo. The second part is a Patatan, a seemingly free part in which suling, gendèr, gambang en bonang follow the melody of the rebab. Everything is written out. There is no improvisation!